zadanie nr 10

10. Edukacyjna Ścieżka Doświadczeń


Lokalizacja

Pierwsza lokalizacja to Park Lotników Polskich. W przypadku gdy na tej lokalizacji nie będzie możliwości budowy Edukacyjnej Ścieżki Doświadczeń to drugą lokalizacją jest miejsce przy placu zabaw od strony ulicy Adama Mickiewicza, dawny SkatePark.

Opis zadania

Na zielonym terenie Parku Lotników chcemy stworzyć ogólnodostępną, edukacyjną Ścieżkę Doświadczeń składającą się z 6 interaktywnych i certyfikowanych urządzeń.
W skład Ścieżki Doświadczeń wchodzą takie urządzenia jak: naukowy Hex, panel muzyczny, głuchy telefon, kołyska Newtona, wielokrążek, eko-memory i ściana do pisania. Każde urządzenie jest wyposażone w tabliczkę informacyjną z opisem działania danego eksponatu. Dodatkowo na terenie Ścieżki Doświadczeń zostaną położone dwie gry na powierzchnię płaską: szachy oraz gra w klasy. Realizacja może się odbyć od wiosny do jesieni, termin zależny od postępowania przez Urząd Miasta.
Opis urządzeń:
a)panel muzyczny (wrażliwość muzyczna powinna być kształtowana od najmłodszych lat, gdyż muzyka rozwija wiele umiejętności: logiczne myślenie, uważne słuchanie i integrację wszystkich zmysłów. Dowiedziono, że muzyka aktywizuje do pracy obie półkule mózgowe i umożliwia im stan równowagi. Ćwiczy także małą motorykę dłoni oraz precyzję. Wpływa na rozwój emocjonalno-społeczny, a dzięki wielu instrumentom w naszym panelu muzycznym dzieci mają okazję poćwiczyć współpracę w grupie i komunikację)
b)eko- memory (to jedna z najbardziej popularnych gier, która pomaga ćwiczyć pamięć i koncentrację. Wspiera kojarzenie faktów, łączy zabawę z wiedzą o przyrodzie i ekologii. Gra doskonale stymuluje psycho-ruchowo i stanowi mądrą rozrywkę zarówno dla dziecka, jak i dorosłego)
c)głuchy telefon (gra w głuchy telefon doskonali umiejętności komunikacyjne, zbliża uczestników gry i w praktyczny sposób pokazuje dzieciom, jak zmienia się informacja przetworzona przez wiele osób. Głuchy telefon jest również doskonałą zabawą integrującą)
d)kołyska Newtona (Wahadło Newtona, zwane również kołyską Newtona, to urządzenie, które w efektowny sposób demonstruje zasadę zachowania pędu i energii podczas zderzeń. Interesujące przedstawienie wiedzy o zachodzących zjawiskach fizycznych sprawia, że dzieci chętniej i szybciej ją przyswajają. Kołyska Newtona, to również narzędzie wspomagające uwagę i koncentrację)
e)wielokrążek (wielokrążek w parku doświadczeń pozwala zrozumieć podstawowe mechanizmy rządzące fizyką, a przede wszystkim ukazuje praktyczne zastosowanie tej wiedzy w życiu codziennym. Wielokrążek swoim działaniem zaskakuje najmłodszych i pobudza ich ciekawość do nauki)
f)naukowy Hex (urządzenie naukowy Hex jest wspaniałą bazą do przeprowadzania eksperymentów, a jednocześnie fascynująca zabawą z iluzjami i zagadkami optycznymi. Urządzenie angażuje wzrok, stymuluje umysł i wzmacnia percepcję. Rodzicom i opiekunom może posłużyć jako baza do wyjaśnienia przyczyn powstawania złudzeń optycznych. Naukowy Hex składa się z kilku atrakcyjnych urządzeń, które zapewnią najmłodszym użytkownikom świetną zabawę)
Edukacyjna Ścieżkę Doświadczeń będzie uzupełnieniem dotychczasowej infrastruktury znajdującej się w parku za Urzędem Miejskim w Mrągowie. To miejsce logicznego myślenia, a także kształtowania aktywnej postawy zdobywania wiedzy z nauk ścisłych, które nierzadko wielu osobom sprawiają trudność. Dzięki temu zamiast w szkolnej ławce dzieci będą mogły zgłębiać podstawowe zjawiska przyrodnicze w praktyce pod chmurką. To mini Centrum Nauki Kopernik na Mazurach. Postaramy się odpowiedzieć na każde pytanie Dlaczego? – zadane nie tylko przez dzieci, ale również przez dorosłych. Przestrzeń dedykowana przede wszystkim dzieciom ma za zadanie przyczyniać się do rozwoju ich logicznego, ale również kreatywnego myślenia.

Uzasadnienie potrzeby realizacji zadania

Celem projektu jest zachęcenie dzieci i młodzieży do mądrej zabawy na świeżym powietrzu. Wychodząc naprzeciw potrzebom integracji społecznej i coraz większym skutkom spędzania czasu młodzieży przed komputerami, chcielibyśmy stworzyć kreatywną, a przy tym innowacyjną przestrzeń zieloną dla wszystkich mieszkańców. Wybrane urządzenia mają za zadanie przekazywanie wiedzy poprzez zabawę, dzięki czemu dzieci i młodzież chętniej zgłębią tajniki nauki.
Przestrzeń stanie się nie tylko miejscem spotkań mieszkańców, ale również rodzinną atrakcją turystyczną miasta.

Beneficjenci zadania

Edukacyjna Ścieżka Doświadczeń będzie dostosowana do osób w różnym wieku (od kilkulatków do seniorów) oraz do osób z niepełnosprawnością ruchową. Nawet osoby niewidome, często wykluczone z tego typy atrakcji, znajdą tu przestrzeń dla siebie i będą mogły skorzystać z urządzenia dźwiękowego

Poszczególne elementy kosztów, wskazane przez wnioskodawcę

1Panel muzyczny11 992,50 zł
2Eko-memory6 949,50 zł
3Głuchy telefon8 487 zł
4Kołyska Newtona11 870 zł
5Wielokrążek15 744 zł
6Naukowy HEX - iluzji, 2x koło optyczne, 2x krzywe zwierciadła, tablica ze złudzeniami, kogo widzisz24 600 zł
7Transport i montaż urządzeń12 007 zł
8Zakup 2 gier na powierzchnie płaską 3 350 zł
9Wykonanie dokumentacji projektowej5 000 zł
Łącznie: 100 000 zł